Vittu, sen väki ja vähän kirkostakin

Vittu, sen väki ja vähän kirkostakin

Kuten otsikosta jo voi päätellä, niin teksti sisältää paljon sanoja ja ajatuksia, jotka voivat loukata. Pahoitteluni, ja muistutan, että aina voi jättää lukematta.

 Vittu on nykyään Suomen käytetyin ja inhotuin kirosana. Nykyään vittu onkin tutkimusten mukaan yleisin koululaisten käyttämä kirosana, ja kuulipa läheiseni tässä taannoin kaupassa, kun nuoret teinitytöt seisoivat kosmetiikkahyllyllä, ilmeisesti arpomassa lahjaa jollekin, ja toinen totesi: ”no, ostetaan sille joku vitun rasva”. Läheiseni siinä sitten ihmetteli, että myydäänkö lähikaupassa nykyään rasvaa naisten alapäillekin vaiko peräti ihan alapäästä tehtyä rasvaa.

Mutta miksi vittu on niin ruma sana? Etenkin kun muinaissuomalaiset kansat mielsivät naisen sukuelimet taianomaiseksi väyläksi henkimaailmaan. Voimapaikaksi, jossa naisen energia eli väki asui. Suomalaisten maailma jakaantui yliseen ja aliseen sekä ihmisten keskiseen maailmaan ja naisen elin oli varsinkin kuukautisten aikaan väylä kuolleiden maailmaan. Nainen oli siis ruumiinsa kautta jatkuvasti kytketty tuonpuoleiseen. Vanhan kansan keskuudessa vittu oli naisen arvonimi, jonka tytär sitten peri synnytettyään tai äidin kuoltua. Vitulla tarkoitettiin myös luomisvoimaa aloittaa, synnyttää, ja kasvattaa. Vanha kansa kutsui arvostetun naisen, eli synnyttäneen tai vaihdevuosiin ehtineen emännän sukuelintä vituksi. Alun perin vittu on siis ollut voimallinen, mutta ei voimasana, sitä ei ollut kaikilla, vaan se piti ansaita. Vitun syntytarinoiden mukaan naisen elin syntyi hauen tai karhun kidasta ja ketun kielestä, mutta sen lihana oli teeren tai pyyn liha. Metsäkanalintujen liha oli parasta lihaa, mitä tiedettiin. Silti naisen elimeen on liitetty jopa kastroinnin pelko, kuten ajatus karhun hampaista.

Kielitieteilijöiden mukaan vittu on todennäköisesti melko vanha skandinaavinen laina ja se pesiytyi kieleemme ruotsin kielen sanasta fitta ja se taas on mitä ilmeisimmin tullut muinaisnorjan sanasta fytta. Sekä fitta että fytta tarkoittavat suota, rämettä ja kosteikkoa. Vitun ensimmäinen kirjallinen lähde on vuodelta 1787. Vanhat sanat -luettelokirjan mukaan vitun puki kirjalliseen muotoon suomalainen pappi Christfried Ganander. Kansanrunouttakin harrastaneella papilla oli myös loitsurunoesimerkki vitusta: ”Neitsyt Maria emonen, vitustasi vettä visko, heitä vettä helmostansi, paikoille palaneille.”

Tämä papin kirjallinen lähde kuvastaa hyvin kirkon suhtautumista naisiin. Nainen on kaikessa seksuaalisuudessaan uhka kirkon luomassa ja ylläpitämässä yhteiskuntajärjestelmässä. Käytän tässä kohtaa tietoisesti preesensiä, koska näin on edelleen. Kirkon dogmien myötä hedelmällinen nainen muuttui väkevästä talonsa suojasta ilkeäksi noidaksi ja syntiseksi huorintekijäksi. Naisen seksuaalisuus oli kirkon mukaan syy siihen, ettei mies pystynyt hillitsemään itseään, ja siksi naisen seksuaalisuutta piti hallita ja se demonisoitiin. Ihmisten seksuaalisuuden hallitseminen toimi laajemmassakin mittakaavassa ihmisten hallitsemisessa eli nainen oli syyllinen miehen viettelemiseen ja mies oli syyllinen lihanhimoonsa. Molemmat olivat siis syyllisiä toimintaan, jonka kirkko oli päättänyt olevan Jumalansanan vastaista. Syyllisyys teki ihmisistä nöyriä ja nöyriä ihmisiä on helppo hallita. Ei siis liene sattumaa, että kuninkaalliset ja hallitsijat olivat ensimmäisten joukossa ottamassa uutta uskontoa omakseen. Sen avulla alamaiset saatiin hyvin kuuliaisiksi.

Väki puolestaan tarkoittaa ihmisen voimaa ja energiaa, niin fyysistä kuin henkistäkin. Tietäjillä, velhoilla ja noidilla väkeä tiedettiin olevan enemmän kuin tavallisilla ihmisillä. Vanha kansa puhui voimakkaasta magiasta sanalla väki. Kuoleman ja karhun väet olivat voimallisia, mutta yksi vahvimmista oli naisen väki eli vitun väki. Kansan arvokkaimpina pidetyt asiat liittyivät aina hedelmällisyyteen, olipa kyse jälkeläisistä, karjasta tai viljasta. Juuri näistä syistä naisella oli erityinen asema yhteisöissä ja varsinkin emäntä, anoppi, poikien synnyttäjä ja vaihdevuosiin pääsyt nainen oli erityisen kunnioitettu ja väkevä.

Suomessa sanaa vittu käytetään huomattavan runsaalla kädellä vieläkin toisin kuin muualla maailmassa. Erikoista on myös se, että sanaa fitta viljellään ihan yhtä runsaasti suomenruotsalaisten keskuudessa, mutta ruotsalaiset eivät käytä sanaa kiroilumielessä lainkaan niin usein. Miksi vittu on sanana suomalaisille niin rakas? Ja voisitko edes kuvitella kuulevasi esimerkiksi ranskalaisen suusta sanaa, joka tarkoittaa naisen sukuelintä? Voisiko se johtua siitä, että suomalaisille vittu on ollut sana (ja elin) jolla on suojeltu karjaa, vastasyntyneitä lapsia, tuotu metsästysonnea, suojauduttu karhuilta ja toisaalta viety naapureiden viljaonni ja harakoitu toisten pyyntivälineet toimintakelvottomiksi. Se on ollut hyvä sana. Aivan kuten toinen kirosana jumalauta, joka on alun perin tarkoittanut jumala auta.

Nykyään opettajat ottavat koulussa puhutteluun lapsen, joka käyttää sanaa vittu. Siinä sitten punastuvalta neljäsluokkalaiselta kysytään, että: ”kai sinä tiedät, että vittu tarkoittaa naisen sukuelintä?” ja kerrotaan, että: ”se on hyvin ruma sana”. Ensinnäkään naisen sukuelin ei ole ruma, sitä kuvaava sana ei ole ruma, eikä sen käyttö oikeastaan ole rumaa. Muinaiset suomalaiset viljelivät sitä tavan takaa ja heille se oli sana, joka toi turvaa. Tässäkin kohdin on tietysti pieni sävyero, jos sana sanotaan haistatellen (siis haista vittu!), joka tarkoitti myös esi-isillemme samaa kuin meille nyt eli sillä kirottiin ja toivottiin toiselle pahaa, tai jos vain toteaa, kun kenkä uppoaa liejuun, että ”voi vittu”. Ymmärrän, että tässä Lähi-Idän paimentolaisuskontojen värittämässä maailmassa naisen sukuelin saattaa edelleen edustaa sitä pahinta uhkaa maailmassa ja vittu sanan käyttöä pidetään vulgaarina, sivistymättömänä ja epäkohteliaana, mutta jospa hetken miettisi sanan etymologiaa ja miettisi sitten sen jälkeen miksi sana itseä loukkaa.

Myönnettäköön, että hyvän kotikasvatuksen saaneena tämän tekstin oikoluku sai itsessäkin aikaiseksi pienen epämukavuuden tunteen ja mietin, olisiko muutaman vitun voinut jättää kirjoittamatta.

Comments are closed.