Vastauksia newage-kirjoitukseen

Vastauksia newage-kirjoitukseen

Sain, kuten arvatakin saattoi, paljon palautetta edellisestä kirjoituksestani ja, koska oletin ihmisten tietävän new agesta, niin kirjoitin mutkia suoristaen. En halua loukata ketään tai väittää kenenkään uskomusjärjestelmiä paremmiksi tai huonommiksi,  joten lienee paikallaan viimeisen kerran palata tähän asiaan, ja yrittää selventää ajatustani.

Siis, kun puhun new agesta, niin en missään tapauksessa tarkoita niitä ihmisiä, jotka etsivät sitä omaa juttuaan. Suurin osa meistä on etsinyt polkuaan kauankin, koska harvoin se juttu löytyy ilman etsimistä. Tähän etsintään kuuluu jopa vuosien seikkailu erilaisten traditioiden, uskontojen, maailmankuvien ja filosofioiden parissa. Ja usein nimenomaan niin, että perehdytään suhteellisen perinpohjaisesti aina kulloiseenkin aiheeseen, todetaan ettei se vastaa omaa tarvetta ja siirrytään seuraavaan kokonaisuuteen. Useilla onkin siinä vaiheessa, kun se oma juttu löytyy, melkoinen tietotaito erilaisista uskomusjärjestelmistä. Mutta, he eivät napsi matkan varrelta kristinuskosta enkeleitä, chacroja tai joogaa intialaisista uskomuksista, kristalleja tai hoitavia kiviä jostakin muusta ja lopulta yhdistä niitä shamaanirumpuun tai kannukseen, sekoittaen lopulta kaikki sulaksi sekasotkuksi. Tämä varmaan vastaisi hyvin heidän tarpeisiinsa, mutta he eivät niin tee, vaan valitsevat lopulta jonkun kokonaisuuden ja kokonaisen uskomusjärjestelmän ja ovat sen maailmankatsomukselle tavallaan uskollisia. He löytävät merkityksen ja kiinnityskohdan historian kautta löytyvästä totuudesta, siinä missä new aget taas ottavat suunnakseen jonkun täysin uuden ja ainutkertaisen yksilöllisen totuuden. Siinäkään ei ole mitään pahaa, mutta se tapa jolla se vaikuttaa tiettyihin ikiaikaisiin traditioihin, on.

En myöskään puhu perinteisistä noidista, koska heidän perinteensä on pitkä (todennäköisesti yhtä pitkä kuin ihmiskunnan) ja siihen kuuluu jo lähtökohtaisesti aivan erilaiset uskomusjärjestelmät kuin mitkään yksittäiset uskonnot tai uskonnot ylipäätänsä, joten heidän ”napsimisensa” tai valikoimisensa on eri asia kuin uushenkisyyden. Noituus ja tietäjälaitos perustuvat edelleen siihen samaan uskomusjärjestelmään pohjimmillaan kuin shamanismi ja he ovat olleet sille kautta aikojen, ja ovat edelleen hyvin uskollisia.

Puhuessani new agesta tarkoitan niitä ihmisiä, jotka siis TIETOISESTI ottavat osia ja synnyttävät itselleen täysin uuden ja sinänsä ainutkertaisen uskomusjärjestelmän ja sitten opettavat/levittävät sitä shamanismina, joogana, buddhalaisuutena tms. Tämä johtaa siihen, että länsimaiset ihmiset alkavat uskoa vaikkapa shamanismin olevan sitä, jota tämä new age opettaa sen olevan. Siinä muokataan, muunnetaan ja köyhdytetään sitä maailmankatsomusta ja filosofiaa, joka todellisen shamanismin takana on. Tyypillisin esimerkki tästä köyhdyttämisestä löytyy shamanismin ohella joogasta. Aikoinaan se tuotiin länsimaihin sellaisena kuin sen on tarkoituskin olla eli intialainen uskonnollinen menetelmä, mutta siitä kuorittiin matkan varrella pois kaikki siihen kuuluva uskonnollinen, ja jopa koko maailmankuva, ja jäljelle jäi vain menetelmä. Siis menetelmä keskittyä paremmin, laihduttaa, notkistua tai puhdistua enemmänkin fyysisesti. Samaa tehdään mm. buddhalaisuudelle, ja länsimaat kuvittelevat buddhalaisuuden olevan jotakin ihan muuta kuin mitä se oikeasti on, koska se on riisuttu ja siitä on meillä vain alaston newage-versio.

Tosin buddhalaisuus on niin suuri uskonto, ettei länsimaisten touhuamiset sen merkitykseen tai varsinkaan sisältöön maailmanlaajuisesti vaikuta, mutta esimerkiksi shamanismin laita on toisin. Minulle, ja muille old agereille, planeettamme historia, ihmisten menneisyys, esi-isät (ei siis vain oman alueen tai uskomusjärjestelmän), traditiot ja vanhat uskomusjärjestelmät ovat säilyttämisen arvoisia sellaisenaan, ei pilkottuina, napsittuina tai jalostettuina vaan juuri sellaisinaan. Aikoinaan nämä traditiot kulkivat suusta suuhun ja perimätietona ja lopulta monet näistä vanhoista traditioista kirjasivat kansiin kristityt, muuttaen niiden sisältöä enemmän kristinuskoon sopiviksi. Näin kävi esimerkiksi Skandinaavisen mytologian saagoille tai Kalevalaisille runoille. Nyt tulevat seuraavat, jotka muuttavat niitä jälleen oman mielensä mukaisiksi –mitä lopulta jää näistä vanhoista traditioista jäljelle?

Comments are closed.