Shamanismin ja shamaanien hautojen arkeologiaa

Shamanismin ja shamaanien hautojen arkeologiaa

Ikävä kyllä vielä mennään ilman omia kirjoituksia, mutta onneksi maailma on pullollaan mielenkiintoisia aiheita, ja tässä niistä yksi:

”Yleensä ajatellaan, että metsästäjä-keräilijöillä oli käsitys vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa. Ympäristö oli antelias niin kauan kun ei rikottu tabuja, mutta mitä ihmisyhteisö sitten antoi takaisin vaihtokaupassa? Todennäköisesti shamaanilla oli keskeinen rooli tässä neuvottelussa ympäristön henkien ja ehkä kuolleiden esi-isien kanssa. Millainen oli tämän kaupanteon luonne?

Neuvottelun voi kuvitella olleen shamaanille vaarallinen. Ympäristö oli täynnä vaarallisia eläimiä ja pelottavia luonnonvoimia, jotka ovat voineet heijastua myös uskomuksiin tuonpuoleisesta. Kuuluiko neuvotteluun kamppailua tai uhrien antamista, ja millaisia uhrit olivat? Onko niiden avulla varmistettu ravinnon saanti, terveys, hedelmällisyys, rauha jne.? Miten nämä seikat voisivat ilmetä arkeologisessa aineistossa, ja miten niitä voisi tutkia?

Uhrien tutkiminen on yksi mahdollisuus. Niiden lisäksi voisi keskittyä myös hautaesineiden transformatiivisiin puoliin. Shamaani on voinut tehdä itse tai määrätä yhteisön tekemään erilaisia rituaaleja (esimerkiksi tansseja tai näytelmiä), joissa erilaiset symboliset esineet muuttuvat ja saavat rituaalista voimaa seremonian aikana. Symbolien merkitystä voi spekuloida esimerkiksi perustuen esineiden käytännöllisiin puoliin. Tunnettu esimerkki on tulipaikka, joka sekä tuottaa lämpöä että kokoaa ihmisiä (Bloch 2010: 151-155; Neville 1996).” Näin lopettaa Samuel Reinikainen (Turun yliopisto/Åbo Akademi) kirjoituksensa ja kehotan lukemaan sen alun linkistä mikäli aihe kiinnostaa.

Comments are closed.