Kun kaikki olennainen on sanottu yhdessä kuvassa

Kun kaikki olennainen on sanottu yhdessä kuvassa

Tarkkasilmäisimmät ovat varmasti jo huomanneet, että blogin otsikon yhteyteen on ilmestynyt favicon-ikoni. Ikoni on Pohjoismaisen Perinteenkantajan logo sekä liikemerkki, joka tänään julkaistaan täysikokoisen ensimmäisen kerran.

Tämä logo on ollut pitkä prosessi, siis siinä suhteessa, ettei sille aluksi tuntunut olevan tarvetta, mutta kuten kaikki muukin tällä polulla, niin se ei loppupeleissä ollut minun päätökseni. Logo halusi syntyä ja nimenomaan tietyn taiteilijan käsistä. Nämä taitavat kädet ja suuri sielu kuuluvat graafiselle suunnittelijalle, kuvataiteilijalle ja kuvittajalle Hanna-Sisko Onnelalle. Hanna-Sisko on Lahdessa tunnettu shamaani- ja karhutaiteilijana, joka on sinänsä täysin ymmärrettävää, koska hänen teoksensa huokuvat luontoa, eläimiä, luontoyhteyttä, esivanhempia, shamaanirummun kumua ja sadunomaisuutta, mutta hän on paljon muutakin kuin shamaani- ja karhutaiteilija, hänen taiteensa tuntuu kumpuavan joistakin voimakkaista ja selittämättömistä olemisen alkujuurista, mutta siitä huolimatta hän tekee teoksensa juuri huomioiden sen, joka on tilauksen tehnyt ja hän on hyvin herkkäkuuloinen tilaajan tarpeille ja toiveille. Kävimme vain muutamia keskusteluja aiheista, jotka ovat minulle tärkeitä ja niistä elementeistä, jotka toivoisin mahtuvan mukaan. Kaipasin ei-teollisen näköistä kuvaa. Enemmänkin siis sellaista satukirjakuvituksenkaltaista kuin perinteistä steriiliä ja kovaa liikemerkkiä ja logoa. Hänellä olikin heti selkeä visio siitä, millainen kuva voisi olla ja ei mennyt kovinkaan kauan, kun ensimmäiset vedokset tupsahtivat sähköpostiin. Ja ne olivat juuri sitä mitä kaipasin, ei mitään kovaa ja liian strukturoitua, vaan kaunista ja kertovaa, olematta kuitenkaan liian rönsyilevää. Kuin sata tarinaa yhdessä kuvassa!

Logolla ja liikemerkillä* on suuri merkitys ja ne ovat parhaimmillaan kuin yhdistetty allekirjoitus ja cv. Ne kertovat tietyn tarinan, joka on yksilöitävissä juuri tähän ihmiseen, yritykseen tms. Ja tämä Hanna-Siskon teos kertoo juuri sen oikean tarinan, Kiitos!

Hanna-Siskon töihin voi tutustua muun muassa näissä osoitteissa:

https://www.facebook.com/hsonnela/

https://www.instagram.com/hannasiskoonnela/

http://hanna-sisko.com

Loppuviikosta/viikonlopusta on luvassa kirjoitelmaa luiden, ja nimenomaan ihmisluiden, käytöstä shamanismissa. Aihe, joka saa monet kokeneemmatkin alalla-olijat varpailleen tai ainakin vetämään luupussinsa suun tiukasti suppuun. Aihe, joka kenties kaikkein voimakkaimmin jakaa mielipiteitä, mutta samalla myös aihe, josta on paljon toivottu postausta, koska siihen liittyy niin paljon moraalisia ja jopa juridisia näkökohtia.

 

* Logo ja liikemerkki sekoittuvat usein toisiinsa ja usein ajatellaan, että logolla viitataan todellisuudessa yrityksen liikemerkkiin. Logo sanana tulee kreikan kielestä (logos), joka pelkistetysti ilmaistuna tarkoittaa sanaa. Logo on siis yrityksen tai sen tuotteen nimen graafinen esitystapa. Liikemerkki on taas usein logon yhteydessä esitettävä graafinen kuva, symboli tai ikoni.

 

Comments are closed.